Digita News helmikuu 2016

6 tuntia radion kuuntelua ja tv-katselua – suomalaiset viihtyvät median äärellä


Finnpanel radio ja tv 2015Suomalaiset kuluttavat mediaa aiempien vuosien tapaan hyvin säännöllisesti. Radiota kuunnellaan noin kolme tuntia päivässä, samoin kuin televisiota katsotaan noin kolme tuntia päivittäin.  Television katsotuinta ohjelmaa seurasi lähes 2,5 miljoonaa katsojaa, selviää Finnpanelin tutkimuksista.

Finnpanel mittaa television katselua ja radion kuuntelua päivittäin. Mittauksen tarkoituksena on seurata henkilöiden ja kotitalouksien tv- ja radiokäyttäytymistä sekä siihen liittyviä muutoksia. Vuoden 2015 radio- ja tv-luvut on julkistettu Finnpanelin järjestämissä tilaisuuksissa, joihin myös Digita osallistui.

Vastoin yleistä harhaluuloa, sosiaalinen media ei ole vähentänyt radion kuuntelua ja tv:n katselua vaan niiden suhde sosiaaliseen mediaan on hyvä ja toisiaan täydentävä. Sosiaalinen media tekee tv-katselusta ja radion kuuntelusta osallistavaa, ja sosiaalisen median aktiviteetit ovat osa lähetysten ohjelmasisältöä.  

Henri Viljasjärvi
Henri Viljasjärvi, johtaja, Radio- ja Asiantuntijapalvelut

”Esimerkiksi twitterissä keskustellaan reaaliajassa suosittujen tv-sarjojen käänteistä ja koko kansaa yhdistävät urheilulähetykset tai vaikkapa mielipide Linnan juhlista jaetaan tuoreeltaan myös sosiaalisessa mediassa”, pohtii Henri Viljasjärvi, Digita Radio- ja asiantuntijapalveluiden liiketoimintajohtaja.

Radio rokkaa

Suomalaisella radiolla on pitkä ja vahva historia. Suomalainen radio viettää kuluvana vuotena 90-vuotisjuhlavuotta. Kaupallinen radio puolestaan täytti viime vuonna 30 vuotta, ja juhli pyöreiden vuosien lisäksi kaikkien aikojen myyntiennätystä, lähes 60 miljoonan euron myynnillä. Myös uusia paikallisia toimilupia tuli jakoon lähes sadalle taajuudelle.

Radion valtit ovat suorat lähetykset ja niissä uutiset sekä muu ajankohtaissisältö. Kuuntelijat arvostavat myös radiokanavien kuulijoille räätälöimää musiikkitarjontaa. Finnpanelin tutkimuksen mukaan suomalaiset kuuntelevat säännöllisesti keskimäärin kolmea radiokanavaa.

”Suomalainen radio on luotettava ja laadukas kaikilla mittareilla mitattuna. Lähetysten sisältöön voi luottaa, puheradioiden lisäksi musiikkigenrevalikoima on valtava, ja radiolähetykset toimivat teknisesti luotettavasti”, kertoo Viljasjärvi.

Televisio on lyömätön suorissa lähetyksissä

Televisiolla edelleen vahva rooli yhteisten kokemusten luojana. Parhaimmillaan tv on suorissa viihdeohjelmissa ja urheilulähetyksissä. Tv kokoaa perheet katsomaan yhdessä suosikkiohjelmia, ja sosiaalinen media laajentaa entisestään sosiaalisuuden merkitystä kun ohjelmasisältöjä kommentoidaan verkossa.

Netti-tv tavoittaa hyvin perheen pienimmät ja nuorison. Netti-tv:stä katsotaan paljon lastenohjelmia ja kotimaisia sarjoja.

Teppo Ahonen
Teppo Ahonen, johtaja, Videoelämyspalvelut
”Me uskomme Digitassa, että perinteisille tv-lähetyksille on paikkansa vielä pitkään,  mutta internet-sisältöjen tuominen televisiolähetyksiin on luonteva osa tv:n katselukulttuurin muutosta. Internet-jakelulla on kasvava kysyntä, sillä ihmiset haluavat katsoa tv:tä erilaisissa tilanteissa ja erilaisista päätelaitteista. Median käyttötavat ja sisällöt pirstaloituvat, mutta eivät toistensa kustannuksella. Haluamme olla eturintamassa kehittämässä tulevaisuuden tv-katselukokemusta mm. hybridi-tv:n muodossa”, sanoo Teppo Ahonen, Videoelämyspalvelujen liiketoimintajohtaja.