Datame: Ohje TV-vastaanoton häiriöiden selvittämiseksi
Julkaistu: 21.12.2012
Ongelma voi ratketa esimerkiksi suuntaamalla TV-antenni uudelleen. Usein
vastaanottoantennit on asennettu useita vuosia sitten. Digita on viimeisen
kymmenen vuoden aikana rakentanut useita täytelähettimiä. Digitan kartasta voi
tarkistaa TV-lähettimien sijainnin
https://www.digita.fi/kuluttajat/karttapalvelu/tv_n_karttapalvelu/.
Mikäli käytössä on antennivahvistin, kannattaa kokeilla eri asetuksia
vahvistukselle. Yleensä vahvistusta kannattaa säätää (Gain) pienemmälle. Jos
kohde on lähellä TV-lähetintä, kannattaa TV-vastaanottoa kokeilla ilman
antennivahvistinta.
Häiriön poistamiseksi tarkoitettu
kaistanestosuodatin asennetaan pääsääntöisesti antennin ja antennivahvistimen
väliin. Joissakin tapauksissa se voidaan asentaa myös antennivahvistimen ja TV:n
väliin tai antennin ja TV:n väliin.
Datamen asiakaspalvelu auttaa
@450-laajakaistaliittymien ongelmissa, yhteystiedot ovat puh. 09 4241 2574,
asiakaspalvelu@datamepalvelut.fi.
Lisätietoa tv-vastaanoton häiriöistä
saa Digita Infosta puh. 020 411 7676, info@digita.fi.
Ennen yhteydenottoa
kannattaa miettiä jo valmiiksi vastauksia alla oleviin kysymyksiin. Vastausten
perusteella häiriötilannetta pystytään selvittämään tarkemmin.
- Mikä on ongelmapaikan tarkka osoite?
- Minkälainen ongelma on? Mitkä kanavaniput näkyvät/eivät näy?
- Mihin suuntaan TV-antenni on suunnattu eli mistä TV-lähettimestä TV-kuva
otetaan? - Koska TV-antenni ja vahvistimet on asennettu?
- Onko käytössä antennivahvistin? Jos kyllä, mikä on sen merkki ja malli?
- Onko antennin ja laitteet asentanut antenni-urakoitsija? Urakoitsijan
nimi? - Ilmeneekö ongelma koko ajan tai vaihteleeko se esimerkiksi säätilanteen
mukaan?