Experten ger råd: Så här ska du göra efter ändringen av kanalnumreringen i antenn-tv för att se tv-kanalerna
Julkaistu: 11.11.2024
Som en del av övergången till HD gör Digita en kanalnummerändring i sitt landsomfattande antenn-tv-nät tisdagen den 19.11.2024 kl. 10–15. Under ändringsarbetena förekommer avbrott i tv-kanalerna överallt i Finland. Avbrotten i kanalerna i kanalknippe E (MTV Sub, Liv, Jim, Alfa, One Way TV, Iskuri.net) är 10–30 minuter långa, i andra kanalknippen är avbrotten kortare. Nedan följer expertens svar på de vanligaste frågorna och anvisningar om hur du ser kanalerna:
1. Oroa dig inte, alla antenn-tv-kanaler finns kvar endast ordningen har ändrats.
Om din tv-mottagare inte redan har sökt kanalerna automatiskt ska du på nytt söka kanalerna när Digita har meddelat att ändringen har gjorts.
2. Utför vid behov en kanalsökning (gäller endast hushåll med antenn-tv-nät)
Det är lätt att göra en kanalsökning, men sökningen startas på olika sätt på olika enheter. De flesta fjärrkontroller har en MENY-knapp under vilken du kan välja INSTÄLLNINGAR, INSTALLATION eller SÖKNING. Detaljerade anvisningar om kanalsökning finns i handboken för din enhet. Nedan ser du den nya ordningen för kanalerna efter ändringen.Klicka på bilden för att se en större bild.
För att HD-kanaler ska kunna visas krävs ett uppdaterat antennsystem och en HD-kompatibel mottagare. Om din TV inte är HD-kompatibel måste du skaffa en ny TV eller digitalbox för att ska kunna se alla kanaler.
3- Om kanalsökningen misslyckas eller inte fungerar, återställ fabriksinställningarna för enheten
Utför fabriksinställningen enligt apparatens bruksanvisning. I allmänhet börjar apparaten automatiskt efter en återställning av fabriksinställningarna söka kanalerna. Beroende på apparatens programvara kan det bli nödvändigt att ytterligare göra en separat kanalsökning.
4. Kontakta Digitas konsumenttjänst Digita Info om det uppstår problem vid kanalsökning
Tekniska experter på Digitas konsumenttjänst Digita Info, bistår i frågor som gäller antenn-tv-mottagning.
Digita Infos öppettider:
Öppet vardagar kl. 8–20
Digita Info har utvidgade öppettider under veckosluten 23–24.11 och 30.11–1.12 kl. 10–15.
Telefon 020 411 7676, e-post info@digita.fi
Att ringa till Digita Info kostar lika mycket som ett normalt samtalspris. Priserna kan variera något beroende på gränssnittstyp (lsa/lna). Det kostar att köa till tjänsten.
Mer information om kanalsökning och övergången till HD:
Ändringen av kanalnumreringen | Digita
https://www.digita.fi/etusivu/hd-siirtyma/
Digita/Kommunikation
Denna information har uppdaterats den 12 november så att menignen “För att få alla kanaler synliga måste du skaffa en ny TV eller digitalbox.” har ändrats till: “Om din TV inte är HD-kompatibel måste du skaffa en ny TV eller digitalbox för att få alla kanaler synliga.”