Kadoksissa oleva tavara voi aiheuttaa yritykselle kalliin ketjureaktion – paikannin tuo säästöjä
Julkaistu: 29.5.2019
Digitan IoT-verkko mahdollistaa helpon ja edullisen tavan paikantaa kadonneita tai varastettuja työkaluja ja ajoneuvoja.
Erilaisten kadoksissa olevien työkalujen etsimiseen kuluu esimerkiksi rakennustyömailla niin paljon turhaa – ja kallista – aikaa, että suomalaisyritys Kiho päätti kehitellä yritysten avuksi uudenlaisen teknologian, joka paikantaa kalustoa aina porakoneista kuorma-autoihin. Paikannukseen käytetään niin sanottua esineiden internetiä eli Digitan IoT-verkkoa.
Kihon kehitysjohtaja Lari Tirkkonen selittää, että ennen paikannettiin lähinnä kalliita ajoneuvoja, mutta Digitan verkko mahdollistaa myös esimerkiksi työkalujen paikantamisen.
Mitä tahansa tavaroita voidaan paikantaa. Paikannuslaite on helppo asentaa, siinä on oma akku ja siinä on edulliset kustannukset. Halvempiakin työkaluja ja tavaroita kannattaa siis kytkeä verkkoon.
Tirkkonen sanoo, että kadonneet tavarat ovat yllättävän suuria rahareikiä yrityksissä. Useamman ihmisen valjastaminen kadonneen tavaran etsintään on kallis ongelma.
Jos yrityksessä on esimerkiksi yksi lasermittalaite, sen katoaminen aiheuttaa erittäin kalliin ketjureaktion: yksi laitetta tarvitseva työntekijä soittaa viidelle muulle työntekijälle, ja sitten nämä kaikki kuusi työntekijää käyttävät puoli päivää työaikaansa tämän laitteen etsimiseen. Jos laskee yhden ihmisen keskimääräisen työpäivän hinnan, niin etsimiseen kulunut aika on valtavan kallista. Usein myös joudutaan vuokraamaan tai ostamaan uusi laite. Tämä ketjureaktio vältetään sillä, että laitteissa on IoT-paikantimet.
Tirkkonen muistuttaa, että niin kauan, kun paikannuspalvelua ei ole käytössä, yritykset eivät välttämättä edes tiedä kaluston katoamisista tai varkauksista. Sitten ihmetellään korkeita kalustokuluja, Tirkkonen tietää.
Yksinkertaisesta työstä helpompaa
Kiho kerää Digitan verkon avulla internetiin lähettävien laitteiden tiedot ja tarjoaa lisäksi käyttäjilleen pilvipohjaisen käyttöliittymän, jossa datasta voidaan muodostaa esimerkiksi raportteja, palkkoja ja laskutusta.
Teemme yksinkertaisesti työstä helpompaa. Kenenkään ei tarvitse manuaalisesti naputella mitään. Ei tarvitse tehdä raportteja, tutkailla lomakkeita tai pelätä, että data katoaa, Tirkkonen selittää.
Digitan verkkoon kytketty kalusto pysyy tallessa, niiden käyttöaste paranee, ja niiden huollot ja tarkastukset voidaan optimoida. Esimerkiksi traileri voi tilata itse itselleen renkaanvaihdon tai huollon, kun kilometrit tulevat täyteen.
Myös esimerkiksi paikanninlaitteella varustettu säiliö voi kertoa toimittajalle sijaintinsa, jotta tyhjä säiliö voidaan hakea pois heti, kun se on mahdollista. Näin säiliöihin sitoutuvan pääoman määrä vähenee kun niiden käyttöaste paranee.
Tekoäly käsittelee valtavia datamääriä
Kiho käyttää keräämänsä datan analysoimisessa tekoälyä, sillä datan määrä on valtava.
Kun dataa alkaa tulla jokaisesta porakoneesta lähtien, ihminen ei enää kykene analysoimaan sitä. Siksi olemme tuoneet mukaan tekoälyn. Sen avulla poikkeavia ja huomiota vaativia asioita voidaan tuoda ihmisen näkyville massiivisestakin datavirrasta. Tekoälyn avulla voidaan yhdistellä useita datalähteitä. Voidaan esimerkiksi havaita, jos Digitan verkkoon kytketty laite lähtee liikkeelle työmaalta ilman, että joku yrityksen työntekijöistä on sen lähellä.
Lisäksi Kiho pyrkii luomaan kerätylle datalle erilaisia käyttöhyötyjä. Digitan verkkoon kytkettyjen laitteiden tuottamaa tietoa jaetaan yritysten kesken.
Yksi Digitan laite saattaa hyödyttää jopa montaa eri asiakasta. Tärkeintä on, että kaikki eri lähteistä saatava data on saatavilla yhdessä palvelussa standardisoidussa muodossa.
Teho nousi jopa kymmenen prosenttia
Työn tehostumisesta Kihon palvelujen avulla on saatu konkreettisia lukuja.
Esimerkiksi metsäalalla reaaliaikainen työajanseuranta toi esiin, kuinka paljon metsäkone tuotti puuta. Teho nousi seurannan avulla jopa kymmenen prosenttia, mikä tarkoittaa rahassa valtavia summia, Tirkkonen kiittelee.
Vakuuttavien lukujen lisäksi Kiho on saanut palveluistaan kiitosta. Tirkkonen kuvailee myyvänsä asiakkailleen paitsi työtä helpottavia palveluita, myös vapaata aikaa.
Eräs maansiirtoyrittäjä soitti, että hän ei mistään hinnasta siirtyisi enää takaisin aiempaan paperi-show’hun. Hän valitteli joutuneensa tekemään päivät töitä ja setvimään paperisotaa ja raportteja yöt. Myimme tälle yrittäjälle käytännössä vapaa-aikaa, kun aikaa ei enää kulu selvittelyyn ja tuskailuun. Toinen yrittäjä viestitti, että hän on ensimmäistä kertaa elämässään lomalla Espanjassa, kun ei tarvitse olla tekemässä laskuja kotona.
Teksti julkaistu aiemmin MTV3:n sivuilla.