Kalliita sisäilmaongelmia voi ehkäistä uudenlaisen teknologian avulla – ”Ongelmat eivät synny sattumalta”
Julkaistu: 29.5.2019
Sisäilman laatua voidaan tarkkailla tehokkaasti Digitan tarjoamaan IoT-verkkoon kytkettyjen mittalaitteiden avulla.
Huono sisäilma on Suomessa laaja ja varsin kallis ongelma. Sisäilmaongelmat maksavat Suomessa kolme miljardia euroa vuosittain, ja niitä esiintyy 15 prosentissa kiinteistökannasta. Sisäilmaolosuhteiden varmistamiseen on kuitenkin uudenlaisia ratkaisuja, joilla ongelmia voi ehkäistä ennalta tehokkaasti. Suomalaisyritys IISY tuottaa Freesi-sisäilmapalvelua sisäilmariskien hallintaan.
Sisäilmaongelmat eivät synny sattumalta tai huonon tuurin takia, vaan oikeilla menetelmillä riskiolosuhteet voidaan havaita ja ottaa ajoissa hallintaan, muistuttaa IISYn kaupallinen johtaja Jan-Kristian Westerlund.
Sisäilman laadusta voidaan saada varmuus Digitan tarjoamaan IoT-verkkoon kytkettyjen mittalaitteiden avulla. Käytännössä laitteet viedään kohteeseen, ja ne mittaavat muun muassa ilmankosteutta, lämpötilaa, hiilidioksidia, haihtuvia orgaanisia yhdisteitä ja rakennuksen painesuhteita. Westerlundin mukaan Freesi-sisäilmapalvelu havaitsee peräti 90 prosentissa kohteista piileviä sisäilmariskejä, jotka eivät ole aikaisemmin olleet asiakkaan tiedossa.
Nykyaikaiset IoT-verkot mahdollistavat kustannustehokkaan ja luotettavan kokonaisratkaisun, joka voidaan ottaa nopeasti käyttöön suurissakin rakennuskannoissa.
IoT-mittalaitteet ovat langattomia ja paristokäyttöisiä ja ne siirtävät sisäilmatiedot itsenäisesti suoraan pilvipalveluun.
Rakennukseen ei tarvita kalliita ja häiriöille herkkiä keskusyksiköitä, verkonvahvistimia tai muita tiedonsiirtolaitteita. Mittalaitteet voidaan sijoitella rakennukseen vapaasti, joten tarjoukset voidaan laatia luotettavasti ilman kalliita kohdekäyntejä, jolloin mittalaitteiden asentaminen onnistuu nopeasti ja edullisesti. Lisäksi tiedonsiirto kuluttaa niin vähän virtaa, että laitteiden paristot kestävät jopa kahdeksan vuotta. IoT-verkot mahdollistavat uudenlaisen palveluliiketoiminnan syntymisen ja sen avulla voidaan tehostaa perinteisiä toimintamalleja, Westerlund kertoo.
Parempaa sisäilmajohtamista
Mittalaitteiden keräämien tietojen perusteella laaditaan tekniset sisäilmaraportit ja toimenpidesuositukset.
Ne auttavat priorisoimaan sisäilmatyötä, ja hankeseuranta varmistaa toimenpiteiden onnistumisen.
Mistä sitten tietää, tarvitaanko rakennukseen sisäilmaseurantaa?
Tehokkaammalle sisäilmaprosessille saattaa olla tarvetta, jos kiinteistökannassa on esiintynyt lähivuosina sisäilmaongelmia, Westerlund sanoo.
IISY puhuu myös paremman sisäilmajohtamisen puolesta. Se tarkoittaa, että mitä enemmän sisäilmasta on tietoa, sitä paremmin riskejä voi hallita.
Kannattaa miettiä, osaako vastata kysymyksiin: Mikä on kiinteistökantani sisäilman laatu juuri nyt, kuinka se on kehittynyt viime vuodesta tai kuinka hyvin toimenpiteet onnistuivat? Jos ei osaa, paremmat sisäilmajohtamisen työkalut voivat olla tarpeen.
Kun olosuhteet ovat tarkasti tiedossa, voidaan kiinteistöjen energiankäyttöä hallita tehokkaammin ja myös vastuullisuustavoitteet saavutetaan tekemättä kompromisseja sisäilman laadun suhteen. Lisäksi kiinteistöjohto voi ensimmäistä kertaa johtaa sisäilmatyötä luotettavan tiedon ja tunnuslukujen avulla ja varmistua toimenpiteiden onnistumisesta ja kiinteistökannan sisäilman laadun kehittymisestä.
Uuteen teknologiaan kiinnostusta erityisesti kuntasektorilla
IISYn asiakkaana on myös kuntasektori. IISYn selvitysten mukaan sisäilmaongelmia esiintyy jopa 40 prosentissa julkisen sektorin kiinteistökantaa. Tämä johtuu Westerlundin mukaan riittämättömistä määrärahoista, jotka ovat johtaneet korjausvelan kertymiseen ja kiinteistöjen kunnon rapistumiseen.
Urakoinnin alihankkiminen on ketjuuntunutta, ja laadunvalvonta on osoittautunut hankalaksi. Pienillä henkilöresursseilla pidetään huolta valtavista kiinteistökannoista ja samaan aikaan hankintalaki ohjaa tekemään enimmäkseen alhaisimpaan hintaan perustuvia hankintoja.
Westerlundin mukaan IISYn tarjoama Freesi-sisäilmapalvelu on kehitetty näiden haasteiden ratkaisemiseksi. Sen tuottamien tunnuslukujen avulla tilapalveluiden johtajat voivat helpommin osoittaa määrärahojen tarpeen.
Mikäli säästöt määrärahoissa johtavat sisäilmaongelmiin, koituu siitä nopeasti moninkertainen määrä kustannuksia säästöihin nähden. Lisäksi Freesi-sisäilmapalvelu toimii kiinteistön elinkaaren kaikissa vaiheissa ja sen avulla voidaan välttää merkittävimmät sisäilmaongelmiin johtavat kosteusriskit jo rakentamisen aikana.
Westerlund kehuu, että sisäilmapalvelu auttaa ylläpitoa rakentamaan luottamusta ja viestimään sisäilmaolosuhteista käyttäjille.
Kuntasektorilta on tullut paljon kiitosta sujuvasta ja suunnitelmallisesta yhteistyöstä teknisen ylläpitotiimin kanssa. Kiinteistösijoittajat taas ovat arvostaneet säästömahdollisuuksia ja parempaa asiakastyytyväisyyttä.
Teksti julkaistu aiemmin MTV3:n sivuilla.