Matolog tuo veneetkin IoT-aikaan
Julkaistu: 7.7.2017
Internet of Things eli esineiden internet alkaa tulla kuluttajien ulottuville edullisina, hyvin muotoiltuna tuotteina ja palveluina. Matolog seuraa homehtumisen riskiä veneissä, mökeillä ja asuntovaunuissa huoltovapaasti patterien voimalla, vuosien ajan ilman palvelumaksuja.
Suomen suurimmassa pienvenesatamassa Suomenojalla kalastusvene Skorpion kelluu laituripaikallaan autuaan tietämättömänä siitä, että se on mahdollisesti edelläkävijä maailmassa. Veneen olosuhteita on seurattu talvisäilytyskaudesta alkaen Matologilla, Digitan Lora-verkkoa käyttävällä IoT-sovelluksella.
– Veneet ja asuntovaunut voivat homehtua erityisesti, kun ne ovat talvikauden pressun alla huputettuina. Kokemusta on, sanoo veneen kapteeni Kari Syrjälä.
Kari Syrjälä arvostaa Matologin käytön helppoutta. Laitetta ei tarvitse erikseen asentaa eikä se vaadi käyttäjältä huoltoja, salasanoja tai maksuliikennettä.
Matolog on matkaherätyskellon kokoinen laite, joka mittaa veneessä lämpötilan ja suhteellisen kosteuden kahden tunnin välein. Laite lähettää datan neljä kertaa päivässä radioteknologiaan perustuvan verkon kautta pilvipalveluun. Näiden tietojen perusteella se laskee pilvessä VTT:n tekemän mallin mukaisesti homehtumisen todennäköisyyden.
– Tilanteen voi helposti tarkistaa mobiilisovelluksesta aina halutessaan, Syrjälä kertoo.
Mielenrauhaa helposti
Matologin suunnittelussa lähtökohtana on kustannustehokkuuden lisäksi ollut helppokäyttöisyys. Se ei vaadi huoltoja, patterinvaihtoja, SIM-korttia, salasanoja tai kirjautumisia. Vaikka Syrjälä arvostaa tätä kaikkea, Matologin kaikkein tärkein anti hänelle on mielenrauha.
– Minun ei tarvitse murehtia, pitääkö venettä käydä tuulettamassa. Jos homehtumisen riski kohoaa, Matolog ilmoittaa siitä.
Koska Matolog lähettää vain pienenpieniä datamääriä kerrallaan, sen virrankulutus on hyvin matala eli yhdellä patterilla laite toimii ulko-olosuhteissa viitisen vuotta. Syrjälä harkitsee Matologin hankkimista myös mökilleen, joka on tyhjillään ja sähköttä suurimman osan vuodesta.
Ei erillisiä palvelumaksuja
Hyvien teknologisten ominaisuuksien lisäksi Matologin ehdoton kilpailuetu on sen yksinkertainen hinnoittelu. Tiedonsiirto koko käyttöajalta on sisällytetty laitteen hintaan, joten asiakkaiden ei tarvitse maksaa palvelumaksuja.
Mobiilisovelluksen avulla tilanteen voi tarkistaa mistä vain, milloin vain. Kapteeni Syrjälä tuli keväällä Rodoksen-lomallaan tarkistaneeksi, onko veneellä kaikki kunnossa.
– Uudessa innovatiivisessa bisnesmallissa voimme tarjota omille asiakkaillemme vaivattomasti pitkäaikaisen palvelun kertakorvausta vastaan, ja me itse maksamme Digitalle verkon käytöstä, Matologin kehittäneen Mato Engineeringin toimitusjohtaja Marko Oikarinen selvittää.
Lora-kysyntä kasvaa
Digitan lähetysantenneihin pitkin Suomea asennetaan vauhdilla kenkälaatikon kokoisia Lora-tukiasemia verkon kattavuuden parantamiseksi. Digita investoi voimakkaasti Lora-verkon kehittämiseen, koska yritys näkee tämäntyyppisen IoT-tiedonsiirron kysynnän kasvavan jo lähitulevaisuudessa valtavasti.
– Uskomme, että kilpailukykyisimmät IoT-ratkaisut kuluttajille saadaan yhdistämällä Loran tekniset ominaisuudet loppuasiakkaan kannalta näppärään hinnoittelumalliimme, Digitan IoT-palveluiden johtaja Ari Kuukka sanoo.
Avoimuuteen perustuva Lora on monopoliteknologioita riskittömämpi ja lukuisat yritykset pilotoivat Digitan kanssa parhaillaan Loraan pohjautuvia erilaisia IoT-ratkaisujaan.
– Olemme vakaa toimija ja yritykset voivat luottaa siihen, että olemme verkkoinemme olemassa vielä vuosikymmenien päästäkin. Meidän varaamme uskaltaa rakentaa liiketoimintaa, Kuukka toteaa.