”Paina kaukosäätimen keltaista nappia” – vuorovaikutteiset televisiomainokset tekevät suomessa tuloaan
Julkaistu: 2.2.2017
Digitalisoituminen näkyy maailmalla ja Suomessa merkittävinä muutoksina useilla elämän eri osa-alueilla. Yksi näistä nopeasti kehittyvistä osa-alueista on HybridiTV, jonka myötä television katselijat pääsevät kiinni entistä vuorovaikutteisempiin mainossisältöihin.
Kehittyvä tekniikka mahdollistaa tänä päivänä sen, että internetin vuorovaikutteisia ominaisuuksia on tarjolla myös television katselijoille – ja television katseluelämys rikastuu koko ajan tämän myötä entistä monipuolisemmaksi. Tiesitkö, että suomalaisille on jo nyt tarjolla uudenlaisia katseluelämyksiä hybriditelevision ansiosta?
– HybridiTV yhdistää perinteisen television, netin ja sosiaalisen median parhaita ominaisuuksia. Tätä kautta nyt voidaan rakentaa aivan uudenlaisia mainosratkaisuja, Digitan liiketoimintapäällikkö Jari Karhu kertoo.
”Paina kaukosäätimen keltaista nappia”
Hybriditelevisio mahdollistaa sen, että päätelaitteisiin voi rakentaa erilaisia vuorovaikutteisia mainoksia ja tehosteita. Palvelut ovat helposti käytettävissä kaukosäätimen napin painalluksella television ruudulta.
– Kaukosäädin on se väline, jolla vuorovaikutteisuus aktivoidaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mainoskatkon alkaessa televisioruudulla lukee, että paina kaukosäätimen keltaista nappia, jos haluat puhelimeesi esimerkiksi ilmaiskupongin tai etukupongin. Tämän jälkeen käyttäjältä pyydetään puhelinnumeroa, johon esimerkiksi etukuponki lähetetään, Karhu kertoo.
– Vuorovaikutteisten ominaisuuksien ansiosta televisio tulee olemaan paljon nykyistä joustavampi ja ketterämpi markkinointikanava, Karhu jatkaa.
Karhu uskoo, että hybriditelevisioiden mahdollistamat vuorovaikutteiset sisällöt takaavat sen, että television katselemisesta tulee suomalaisille vielä entistä vahvempi elämys. Kun tekniikkaa saadaan kehitettyä entisestään, voi kotisohvalta todennäköisesti vielä loikkia oman maun mukaan televisiolähetyksen ja sen tarjoamien lisäpalveluiden välillä luontevasti – kaukosäädintä apuna käyttäen.
– Jatkossa kuluttaja voi kiinnostua esimerkiksi televisiomainoksessa näkemästään tuotteesta ja päästä katsomaan tuotetta koskevia videoita näppärästi yhdellä napin painalluksella. Tämä vahvistaa sitä käsitystä, että television katsomisesta tulee entistä voimakkaampi elämys ja katsojia voidaan palvella entistä yksilöllisemmin – jokaisen omien intressien mukaisesti, Karhu kertoo.
Millaisia mainoksia valitsisit televisioosi?
Uudenlaisten toimintojen lisäksi hybriditelevisiot mahdollistavat sen, että mainostajat pystyvät tarjoamaan katsojille entistä kiinnostavampaa mainossisältöä, sillä katsojien intresseistä saadaan tietoa aivan uudella tavalla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kosmetiikasta kiinnostuneille katsojille näytetään televisiossa kosmetiikkamainoksia ja autoista kiinnostunut katsoja näkee televisiossa kosmetiikkamainosten sijaan automainoksia.
– Uskon, että jatkossa koetaan, että televisiosta on alkanut tulla oikeasti kiinnostavia mainoksia ja niihin liittyviä tarjouksia, kun mainontaa pystytään kohdentamaan. Hyvin toteutettuna tällainen vuorovaikutteinen mainonta on kuluttajan entistä parempaa palvelemista, Karhu toteaa.