Suomalaisyritys kehitti teknologian, joka lyhentää kauppojen ruuhkajonoja: ”Ongelma saattaa olla pelkkä seuraus”
Julkaistu: 2.12.2019
Terveysasemat ja ruokakaupat ovat esimerkkejä paikoista, joissa jonoja voitaisiin pienentää tarkalla datan keräämisellä ja analysoinnilla. Kun piikit asiakasmäärissä ovat selvillä, voidaan henkilökuntaa lisätä jonoja lyhentämään. Suomalaisen teknologiayhtiö Fideran kehittämää analytiikkapalvelua on hyödynnetty jo useilla sektoreilla teollisuudesta pikaruokaketjuihin.
Vaikka oikeaoppinen jonottaminen on suomalaisille selkärangasta tuleva toiminto, harva siitä nauttii.
Tyypillinen, arkipäiväinen esimerkki löytyy ruuhka-aikaan isoista ruokakaupoista, joiden kassajonoissa saattaa pahimmillaan vierähtää tovi jos toinenkin, kun henkilökuntaa ei yksinkertaisesti ole osattu varata riittävästi – ja päinvastoin.
– Kassahenkilöstöä saattaa olla aivan väärään aikaan ja liikaa töissä, kun samaan aikaan olisi tehokkaampaa laittaa hyllyihin uutta myytävää. Isoissa marketeissa tähän ilmiöön törmää jatkuvasti, sanoo Fidera Oy:n toimitusjohtaja ja perustaja Mikko Jalonen.
Myös kaupan työntekijät hyötyvät optimaalisesta suunnittelusta ja reaaliaikaisesta ohjauksesta: vakituisille työntekijöille saadaan laskettua täydet työtunnit, ja näin vältytään tilapäisten tuuraajien käytöltä.
Reaaliaikaisella tilannekuvalla kiinni ongelman juurisyyhyn
Fidera mahdollistaa tilannekuvan muodostamisen reaaliaikaisen tavara- ja palveluprosessiseurannan yhdistämällä RFID:tä eli radiotaajuista etätunnistusta, Bluetoothia ja videoanalytiikkaa innovatiivisesti. Tuotteet soveltuvat kohteisiin, joissa ihmisiä, tavaroita, palveluita tai työvaiheita halutaan seurata, valvoa ja monitoroida reaaliajassa prosessien tehostamiseksi.
Palvelu perustuu IoT-teknologiaan (Internet of Things), jolla suuria määriä dataa voidaan kerätä nopeasti ja tehokkaasti.
Mikko Jalonen kertoo, että palvelua on kehitetty lukuisten eri yhteistyökumppaneiden, kuten Euroopan suurimman teknisiä turvapalveluja toimittavan Stanley Securityn, kanssa.
Näin teknologian mallintamisestakin on saatu kokemuksia laajalti eri toimialoilta. Vuonna 2013 perustettu yritys aloitti toimintansa ratkomalla kulunvalvonnan haasteita täysin uudella tavalla, ja sillä tiellä on pysytty: uusia käyttötapoja valjastetaan jatkuvasti.
– Päädyimme ensimmäisenä Skanskan kanssa selvittämään automaattista kulunvalvontaa RFID:n avulla, joka oli tuolloin tehnyt tuloaan jo toistakymmentä vuotta.
Kokeilun perusteella Fidera ideoi konseptin, joka vietiin ensimmäisenä rakennustyömaalle. Työntekijöiden kypärien sisäpuolelle kiinnitettiin RFID-tägit, joiden suurin hyöty on se, ettei kulkua tarvitse leimata erillisellä laitteella. Työmaalle voi vain kävellä tai ajaa autolla kulkujen tallentuessa automaattisesti järjestelmään.
Poikkeamat pystytään siten havaitsemaan heti. Myöhemmin tietoja voidaan yhdistää kamera-analytiikkaan, jolloin saadaan havaittua ilman lupaa työmaalla kulkevat henkilöt.
– Erottaudumme kilpailijoista juuri tällä: tarjoamme reaaliaikaista, kokonaista tilannekuvaa kohteista yksittäisten mittauspisteiden sijaan. Tieto voi olla henkilöiden ja tavaroiden kulunvalvontaa tai paikantamista tai hälytyksiä esimerkiksi kosteusvaurioista, Jalonen sanoo.
Esimerkiksi Jalonen nostaa Finnsementin, jolta löytyi jo valmiiksi teollisuusautomaatio, huoltotöiden raportointi ja laitetiedot. Noin 2000 laitetta oli jo teollisuusautomaatiossa, mutta suuri määrä kriittisiä osia, kuten moottoreita ja laakereita, oli ilman valvontaa.
Finnsementin tapauksessa Fidera otti haltuun kriittiset sensorittomat osat, jotka yhdisti olemassa olevaan dataan.
– Me pystymme yhdistämään datan samaan järjestelmään, jonka ansiosta voimme tehdä big data -analyysiä tai AI-henkistä päättelyä tulevista vikaantumisista. Meitä ei kiinnosta, mistä sensoritieto tulee, vaan miten tietoa voidaan hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla, Jalonen sanoo.
Rakennusalan haasteet innostivat kehittämään valvontaa
Kulunvalvonnan haasteista on vuosien saatossa opittu erityisesti rakennusalalta, jossa valvonnalla on aivan omanlaisensa tarve. Työmaalla saattaa työskennellä satoja eri alojen osaajia, jotka käyttävät osittain eri kulkuportteja, osittain samoja. Erityisesti turvallisuuden kannalta kulunvalvonnan tehokkuus on avainasemassa, mutta se on merkittävää myös työajan seurannan vuoksi. Kun yksittäisen työntekijän työaika ei ole leimakortin käytöstä kiinni, vaan se voidaan todentaa automaatiolla, vältytään myös työaikaan liittyviltä selkkauksilta.
Rakennusalalla kulunvalvonta on myös harvinaisen haastavaa: samaan aikaan täytyy olla verottajaa varten tieto siitä, kuinka moni henkilö työmaalla työskentelee. Perinteisen leimauskorttilaitteen asentaminen paikan päälle voi olla mahdoton toteuttaa, jos työmaa on esimerkiksi silta tai kahdeksan kilometrin pätkä maantietä. Suurella työmaalla saattaa puolestaan olla useampia portteja, joissa ei saisi syntyä jonoa normaalikäytössä olevalle kadulle.
– Digita mahdollistaa meille henkilöstön tunnisteet, jotka voidaan sitoa esimerkiksi tietylle alueelle työmaalla, jolloin kulunvalvonta käy helposti, Jalonen sanoo.
Toinen hyvä esimerkki löytyy etäterveydenhuollosta, jossa seuranta on osoittautunut helpoksi ja käytännölliseksi työkaluksi. Terveydenhoitaja voi älypuhelinsovelluksen tai muun paikanninlaitteen avulla kirjata, kuinka kauan on ollut asiakkaan luona. Asiakas saa terveydenhoitajan etäkäyntejä varten anturit kotiinsa.
Jalosen mukaan kilpailevat ratkaisut perustuvat siihen, että hoitotyöntekijät kirjaavat itse käyntinsä esimerkiksi mobiilisovellukseen. Fidera on lähtenyt automatisoimaan tätä siten, ettei kirjautumista enää tarvita, vaan käynti kirjautuu automaattisesti.
– Näin minimoidaan inhimillisten virheiden, unohdusten tai muiden väärien tietojen mahdollisuus, Jalonen kiteyttää.
Nopea verkko ja kattava sensorivalikoima elinehtoja
Fidera hyödyntää analytiikan keräämisessä Digitan tarjoamaa LoRaWan-verkkoa, joka tuo uusia ulottuvuuksia datankeruuseen. Yhteistyö Digitan kanssa mahdollistaa myös kattavan sensorivalikoiman. Digita valikoitui Fideran yhteistyökumppaniksi, koska sen tarjoama LoRaWan-verkko todettiin edulliseksi ja laadukkaasti koko Suomen kattavaksi verkoksi.
Jalosen mukaan Digita vakuutti erityisesti laajalla sensoriteknologiallaan. Kun Fidera saa asiakkaalta tilauksen, pystytään Digitan avulla toimittamaan nopealla aikataululla asiakkaan tarpeisiin sensorit, joilla mittaustietoa kohteesta saadaan heti.
– Digitan paikantimilla voidaan paikantaa asioita laidasta laitaan: esimerkiksi laumasta jälkeen jäänyt poro tai työmaalle kadonnut arvokas työkalu. Myös koneiden, laitteiden, ajoneuvojen tai vaikkapa peräkärryjen käyttöastetiedot ja paikat saadaan tähän mukaan erittäin edullisesti ja nopeasti, mikä on yksi suurimmista LoRa-teknologian eduista.
Tuloksia saadaan nopeasti
Jalonen kannustaa yrityksiä ottamaan dataa keräävän teknologian nopeasti käyttöön ja katsomaan, onko sen käytöstä apua. Tuloksia aletaan saamaan heti, joten hyötysuhteen näkee nopeasti. Jalonen jarruttelee suuriin investointeihin kiirehtimistä.
– Kun ongelma havaitaan, kannattaa ensimmäisenä asennuttaa sensorit ja alkaa arvioida saatua dataa. Kokeilu kannattaa aloittaa, vaikka tarve ei ole selvä. Se ei maksa paljon, ja tietoa saadaan nopeasti.
Jalonen tietää kokemuksesta, että usein asiakkaan ongelman perimmäiseksi syyksi paljastuukin jokin muu, mitä alun perin on ajateltu.
– Usein asiakkaan mieltämä ongelma on vain seuraus varsinaisesta ongelmasta. Jos siihen tilaa heti ratkaisun, saattaa se olla vain laastari. Kun ongelmaa lähdetään selvittämään IoT:n avulla, voidaan kerätä paljon dataa, analysoida sitä ja kohdistaa ratkaisu suoraan juurisyyhyn eli varsinaiseen ongelmaan.