Television tulevaisuutta ovat uudet interaktiiviset palvelut, jotka yhdistävät perinteisen tv-laitteen ja netin parhaat puolet. Nämä ominaisuudet ovat ratkaiseva tekijä, kun kuluttaja valitsee uutta tv-laitetta.

HybridiTV on televisiokatselun tulevaisuutta, sillä se yhdistää antenni-tv:n ja netin parhaat puolet ja rikastaa olennaisesti tv:n katseluelämystä tuomalla netistä tutut vuorovaikutteiset toiminnallisuudet myös televisioon.

Kaukosäätimen punaista näppäintä painamalla katsoja voi saada esille esimerkiksi Yle Areenan tai Nelosen Ruutu-palvelun. Katsoja voi aloittaa ohjelman katsomisen alusta tai saada ohjelmaan liittyviä lisätietoja. Esimerkiksi jääkiekon Liiga-sovelluksessa katsoja voi nähdä esimerkiksi otteluiden reaaliaikaiset tilastot nappia painamalla.

HybridiTV mahdollistaa myös uusia tapoja tehdä ostoksia. Sen myötä esimerkiksi ruokaostokset voi tehdä kotisohvalta käsin, kaukosäädintä hiirenä käyttäen. Ostokset voisi siis tehdä esimerkiksi oman lempiohjelman katselemisen yhteydessä.

Kuluttajat haluavat älyä

Älytelevisioratkaisut ovat osalle kuluttajista jo arkipäivää tv-laiteostoksilla. Gigantin kuluttajaelektroniikan Sales Manager Jarno Sainion mukaan HybridiTV:n kaltaiset äly-tv-laitteet muodostavat tällä hetkellä jo selkeästi suurimman osan myytävistä tv-laitteista.

Kuluttajat arvostavat tv-laitteiden valinnassa palveluja, jotka mahdollistavat esimerkiksi erilaisten suoratoistopalveluiden katsomisen suoraan tv-ruudulta. Monilla kuluttajilla tv-laitteen älyominaisuudet ovat jo tärkein valintakriteeri, vaikka laitteen valintaan vaikuttavat myös tekniset ominaisuudet, kuten teräväpiirto.

– Äly-tv-laitteiden hallinta markkinoilla on jo melko totaalista. Osalle kuluttajista riittää kevyempikin äly-tv-ratkaisu, jolla saa näkyviin vähintään Yle Areenan, mutta laitteiden kirjo on laaja, Sainio kertoo.

Gigantin mukaan kuluttajien tulisi olla perillä myös tulevaisuuden lähetystekniikan muutoksista, jotka voivat vaikuttaa siihen, millainen tv-laite kannattaa ostaa. Tv-kaupoilla kuluttajia pyritäänkin neuvomaan ostamaan laite, joka kestää aikaa.

– Suomalainen ostaa uuden television keskimäärin kuuden vuoden välein, joten on tärkeää, että voimme auttaa valitsemaan laitteen, joka tukee kaikkia uusimpia palveluita myös tulevaisuudessa, Sainio kertoo.

Lisätietoja HybridiTV-palveluista ja -vastaanottimista www.hybriditv.fi