Miten IoT-ratkaisut muuttavat vesihuoltoa ja sähkönjakelua?
Miten IoT-ratkaisut muuttavat vesihuoltoa, Mona Miettinen?
”Vesihuolto digitalisoituu kovaa vauhtia. Suomessa jo kymmenet vesiyhtiöt ovat ottaneet veden etäluennan käyttöönsä. Digitan Omavesi-palvelu on otettu vesihuollossa innolla käyttöön ja kehitämme sitä asiakkaiden kanssa jatkuvasti.
Vesiyhtiöt voivat jatkossa tarjota palvelua myös omille loppuasiakkailleen ja siten myös kuluttajat pääsevät seuraamaan omaa vedenkäyttöään. Tulemme näin vastuullisiksi veden käyttäjiksi.
Vesihuollon digitalisoinnissa on kyse myös ennakoivasta kunnossapidosta, sillä datan avulla on mahdollista nopeasti havaita hitaasti kehittyvät häiriöt. Infran kuntoa pystytään mittaamaan aiempaa useimmista paikoista paristokäyttöisillä huoltovapailla antureilla.
Sensorien keräämää tietoa muokkaavat ja jalostavat ohjelmisto- ja pilvipalvelut ovat ensiarvoisen tärkeitä ja niihin saadaan tuotua tärkeää tietoa ulkopuolelta, esimerkiksi säähän, liikenteeseen ynnä muuhun liittyvää dataa. Samalla kuluttajille tarjottavat palvelut yleistyvät ja monipuolistuvat.”
Mitä puolestaan meneillään ja tulossa sähköyhtiöiden IoT-ratkaisuissa, Mika Flinck?
”Sähköyhtiöt miettivät koko ajan, miten olisi helppoa ja kustannustehokasta ylläpitää ja kehittää sähköverkon valvontaa hyödyntäen IoT-sensoreita sekä Digitan LoRaWAN-verkkoa. Sensoreilla saadaan tietoa infran elinkaaren pidentämiseksi ja kunnossapidon tehokkuuden parantamiseksi.
Tulevaisuudessa yhä useampi laitevalmistaja integroi päätelaitteita suoraan omiin laitteisiinsa. Sähkölaitteiden valmistajista esimerkiksi ABB on ottanut LoRaWAN-ratkaisut käyttöön ja vesihuollossa kaikilla vesimittarivalmistajilla on LoRaWAN-mittarit.
IoT on täällä jo tänään, ja me Digitassa olemme tehneet sitä jo vuosia. Erilaisia päätelaitteita on vaikka kuinka paljon valmiina, ja Digitan verkko kattaa koko Suomen. Siksi digiloikka kannattaa ottaa nyt. Meiltä asiakas saa avaimet käteen -ratkaisun nopeasti ja kustannustehokkaasti – projektin ensimetreiltä olemme mukana tukemassa uusiin palveluihin siirtymistä.”