Digitan palvelukeskuksessa, NOCissa, ollaan aina hereillä. Vankan ammattitaidon lisäksi palvelukeskuksessa on käytössä alan parhaat teknologiat ja toimintatavat, joilla taataan toimiva, luotettava ja reaaliaikainen valvonta. 

Tero Hänninen

Tero Hänninen työskentelee Digitan palvelukeskuksen johtajana, ja hän kertoo, mikä tekee keskuksesta ainutlaatuisen ja mitä kulissien takana oikeasti tapahtuu. Hänninen on työskennellyt Digitassa jo 13 vuotta, jonka aikana hän on ehtinyt toimia muun muassa verkonvalvojana, operaattorina ja tuotantopäällikkönä. Viimeiset vajaat kolme vuotta hän on vastannut palvelukeskuksen toiminnasta.  

”Työnkuvani on varsin monipuolinen. Vastaan koko NOCin toiminnasta, eli käytännössä esimerkiksi asiakastapaamisista, tv-tuotantopäällikön tehtävistä, raportoinnista ja esimiestehtävistä. Toimin 25 henkilön tiimin esimiehenä”, kuvailee Hänninen.  

NOC valvoo myös silloin kun muu Suomi nukkuu  

Digitan palvelukeskuksessa on työntekijöitä paikalla vuorokauden ympäri, vuoden jokaisena päivänä. Valvomossa, joka toimii NOCin hermopisteenä, digitalaiset valvovat ja seuraavat palveluiden ja verkkojen tilaa. Mikäli verkoissa havaitaan vika, alkavat työt välittömästi. Näin saadaan ilmoitus asiakkaille ja vika korjattua.  

NOCissa valvottavat verkot ovat muun muassa Suomen kattava antenni-tv-lähetysverkko, radiolähetysverkko, IoT-verkko ja uusimpana myös privaattiverkot. Tämän lisäksi lukuisista tv- ja radiokanavista tuotetaan versiot kaapeli-tv-, IPTV- ja internet-jakeluun.  

“Huolehdimme siis siitä, että lähetysverkot toimivat luotettavasti. Kun olemme koko ajan paikalla, pystymme myös nopeasti reagoimaan mahdollisiin häiriötilanteisiin, ja niiden korjaus käynnistyy hyvin nopeasti”, sanoo Hänninen.  

Hän korostaa myös lähetysverkon kompleksisuutta, ja sen, että laitteiden hajoamisen riski on koko ajan läsnä.  

“Lähetysverkko koostuu kuitenkin tuhansista laitteista ja ne kaikki ovat meillä NOCissa valvonnassa. Kun kyse on näin monesta laitteesta, laitteiden hajoaminen on luonnollista. Vian sattuessa olemme heti paikalla ja valmiina reagoimaan sekä tekemään tarvittavia toimenpiteitä”, kertoo Hänninen. 

Kovat vaatimukset ohjaavat NOCin työtä 

Broadcast-maailmassa käytettävyysvaatimukset ovat hyvin korkealla ja nämä vaatimukset ohjaavat Digitan jokapäiväistä työtä. On esimerkiksi erittäin harvinaista, ettei televisiolähetys syystä tai toisesta näy, ja tämä on NOCin ansiota. Jos ilmenee häiriötilanne, ovat digitalaiset heti ongelman kimpussa korjatakseen sen.  

Palvelukeskus on kuitenkin paljon muutakin kuin 24/7 valvomo. NOCiin kuuluu muun muassa myös Digita Info, joka palvelee kuluttajia ongelmatilanteissa. Täältä voit lukea enemmän Digitan palvelukeskuksen henkilöistä ja palveluista. Lue koko NOCin tiimin esittelyteksti täältä.