Kohti yhtenäistä globaalia LoRaWAN-verkkojen käyttökokemusta
Roaming eli verkkovierailu on ollut jo pitkään arkipäivää matkapuhelinverkoissa. Tämän ansiosta matkapuhelimen käyttäjän ei tänä päivänä tyypillisesti tarvitse tehdä mitään erityisiä toimenpiteitä, jotta puhelin toimii muiden maiden matkapuhelinverkoissa – maasta ja operaattorista riippuen toki puhelun ja siirretyn datan hinta voi erota kotimaan perushinnoista.
Vastaavanlainen mahdollisuus on kovaa vauhtia yleistymässä myös LoRaWAN IoT-verkoissa eri maiden LoRaWAN-verkkojen välillä. Roamingin myötä asiakkaan ei tarvitse solmia erillisiä sopimuksia kunkin kohdemaansa IoT verkko-operaattorin kanssa. Myös päätelaitteiden hallinta ja viestien välitys hoituvat keskitetysti yhden tutun käyttöliittymän ja tiedonsiirron rajapinnan avulla, riippumatta siitä missä maassa IoT-päätelaitteet ovat käytössä.
Miten roaming toimii asiakkaan näkökulmasta?
LoRaWAN roamingin käyttäminen on asiakkaalle helppoa: roaming-laitteiden hallinta tapahtuu samassa oman operaattorikumppanin verkkopalvelussa kuin muillekin laitteille, ja viestien välitys päätelaitteelta asiakkaan palveluun tapahtuu samaa yhteistä rajapintaa käyttäen.
Halutuille laitteille aktivoidaan verkkopalvelussa mahdollisuus käyttää roamingia, ja tämän jälkeen laite toimii automaattisesti kaikissa niissä LoRaWAN-verkoissa, joiden kanssa omalla operaattorilla on roaming otettu käyttöön.
Alueilla, joilla on useamman LoRaWAN-operaattorin päällekkäisiä verkkoja, voi roaming edesauttaa myös entistä parempaa tiedonsiirron laatua sekä verkon peittoa, ja sitä kautta pienempää päätelaitteen energiankulutusta sekä korkeampaa verkon palveluntasoa. Myös tämä toiminnallisuus on automaattisesti asiakkaan päätelaitteiden hyödynnettävissä.